1. Hitelprogram célja:

A Hitelprogram célja a mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) termelékenységének és hozzáadott értékének növelése a technológiai és szervezeti megújítás támogatásán keresztül, valamint a zöld és digitális átálláshoz való hozzájárulás. Célja továbbá a versenyképesség növelése a jövő technológiáinak bevezetésén, külpiaci terjeszkedés, brand- és termékfejlesztés révén. Ennek célcsoportja olyan növekedő vagy növekedési potenciállal rendelkező vállalkozások, amelyek versenyelőnyt tudnak felmutatni, külpiacon képesek terjeszkedni, újabb növekedési lehetőség előtt állnak, elsősorban beszállítói kapcsolataik, illetve export révén. A Hitelprogram keretén belül kihelyezett finanszírozási összegek a Végső Kedvezményezettek által, a KKV-k technológiai korszerűsítése, ingatlan építés, átalakítás, bővítés, korszerűsítés, valamint a megújuló energiaforrás felhasználásával végrehajtott energiahatékonysági beruházások, továbbá tisztán elektromos gépjármű beszerzése érdekében, gazdaságilag potenciálisan életképes Projektekhez használhatók fel, az elszámolható költségek mértékére vonatkozó korlátok figyelembevételével.

  • Hitelprogram keretösszege: 155,61 milliárd Forint (kevésbé fejlett régiók)
  • Finanszírozási összeg: min. 150 millió forint – max. 600 millió forint, melynek legfeljebb 30%-a igényelhető vissza nem térítendő támogatásként figyelemmel az Eljárási rend 3. számú mellékletében található eljárási szabályokra is. A vissza nem térítendő támogatás a kölcsönszerződésben meghatározott eredményességmérési mutatók célértékeinek nem teljesítése esetén kölcsönné alakul.
    Az igényelhető finanszírozási összeg nem haladhatja meg a kölcsönkérelem bírálatát megelőző lezárt pénzügyi év üzemi eredményének tizenötszörösét.
  • Finanszírozás típusa: Éven túli lejáratú kamatmentes beruházási célú kölcsön és vissza nem térítendő támogatás egyműveletben való kombinációja

o Kamat 0 %

A futamidő a finanszírozási összegből beszerzendő új tárgyi eszköz a Társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao.) szerinti amortizációjának végéig, az alábbiak szerint – függetlenül attól, hogy a Végső Kedvezményezett a Tao. alapján más amortizációs kulcsot is alkalmaz:

  • az 50%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 24 hónap. Ezt kell alkalmazni az általános rendeltetésű számítástechnikai gépek, berendezések esetében (HR8471 Vtsz.).
  • a 33%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 36 hónap
  • a 25%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 48 hónap
  • a 20%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 60 hónap
  • a 14,5%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 82 hónap.
  • min. 10%-os mértékű megújuló energiával kapcsolatos beruházást is tartalmazó projekt esetén a szerződéskötéstől számított legfeljebb 120 hónap, amennyiben a kivitelezéssel érintett ingatlan is bevonásra kerül a fedezeti körbe
  • min, 10%-os mértékű ingatlan építés, átalakítás, bővítés, , korszerűsítés esetén a szerződéskötéstől számított legfeljebb 120 hónap.

A maximális futamidőt a leghosszabb maximális amortizációs idővel rendelkező – a beruházás részét képező – eszközhöz tartozó futamidő hónapban megadott adata alkalmazásával szükséges meghatározni.  A feltüntetett futamidők a lehetséges türelmi és/vagy rendelkezésre tartási időt is tartalmazzák.

A hitelprogram keretében az elvárt fedezettség mértéke a finanszírozási összeg 50%-a.

A hitelprogram keretében a finanszírozási összeg 100%-át elérő szállítói előleg igénybevételére van lehetőség, kizárólag a tárgyi eszköz(ök) beszerzése kapcsán.

2. Igénybevételi lehetőség:

A Hitelprogram keretében 2025. június 23-tól 2026. december 31-ig lehet kölcsönkérelmet – az adott MFB Pont Plusz nyitvatartási ideje alatt – benyújtani.

3. Igénybe vevők köre:

A Hitelprogram keretében finanszírozási összeg igénylésére jogosultak azon devizabelföldinek minősülő, Magyarország területén székhellyel, illetve az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarország területén fiókteleppel és magyar adószámmal rendelkező, gazdaságilag potenciálisan életképes, azonban finanszírozási forrásokhoz nem, vagy nem megfelelő mértékében hozzájutó mikro-, kis- és középvállalkozások, melyek legalább 5 főt foglalkoztatnak, és amelyek legalább három teljes, lezárt üzleti évvel rendelkeznek.

4. További feltételek:

A Hitelprogramban támogatásban részesülhet az a vállalkozás:

  • amely regisztrált beszállítói vagy exportfejlesztési szolgáltatás igénybevételére a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft-hez (MGFÜ) által létrehozott,’www.vali.hu/nemzetibajnokok’ felületen, és az erről szóló igazolás a szerződéskötés feltételeként benyújtásra került,
  • amelynek nettó értékesítési árbevétele a kölcsönkérelem benyújtását megelőző üzleti évben legalább 100 millió forint volt,
  • amely beszállító (és) vagy exportáló vállalkozás,
    • amennyiben beszállító vállalkozás, legalább a kölcsönkérelem benyújtása előtt 30 nappal megkötött együttműködési megállapodással kapcsolódik közép-, illetve nagyvállalkozáshoz,
    • Beszállítói együttműködési megállapodás: legalább 30 nappal a Kölcsönkérelem benyújtása előtt megkötött (mindkét fél által aláírt) együttműködési megállapodás, amely kiterjed legalább az alábbiakra:
      • résztvevő felek pontos megnevezése,
      • az együttműködés célja,
      • az együttműködés tárgya,
      • egyértelműen rögzíti, hogy a jelenben létező, vagy jövőben kialakítandó beszállítói kapcsolat időben ismétlődő jellegű és nem egyszeri adásvételt jelent, valamint piaci alapon történik a kapcsolat kialakítása.
      • Az együttműködési megállapodással egyenértékű a megkötött beszállítói szerződés.
  • amennyiben az exportjának erősítését célozza a projekten keresztül, akkor a kölcsönkérelem benyújtását megelőző 3 lezárt üzleti évre vonatkozó beszámoló7 valamelyike alapján a nettó értékesítési árbevételhez viszonyítva legalább 5% exportértékesítési árbevétel aránnyal rendelkezik.
  • amennyiben a vállalkozás kutatás-fejlesztés keretében kísérleti fejlesztés tevékenységet is megvalósít a projekt keretében, a kölcsönkérelem benyújtásakor már rendelkezik a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (a továbbiakban: NKFI Hivatal) által kiállított, a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: KFI tv.) 36. § (1), valamint 42. § (2) bekezdései szerinti minősítéssel8, melyet elektronikusan is benyújt a kölcsönkérelem benyújtását követően a választott MFB Pont Plusz hivatalos e-mail címére.

5. Projekt megvalósítási helye:

A Kölcsönigénylő Magyarországon, Budapesten kívül, bejegyzett székhelye, telephelye vagy fióktelepe. Minden esetben a Projekt megvalósítás helyszíne számít és nem a finanszírozást igénylő székhelye, ezért a budapesti székhellyel rendelkező szervezet Projektje is támogatható, amennyiben a Projekt maga Budapesten kívül, de Magyarországon valósul meg.

  • A megvalósítási helynek a kölcsönkérelem benyújtását megelőzően már bejegyzettnek kell lenni a cégkivonatba, illetve a Végső Kedvezményezettről vezetett megfelelő nyilvántartásba, továbbá a kölcsön futamideje alatt is igazolni kell, hogy a megvalósítási helyszínen valóban gazdasági tevékenység folyik.
  • Szoftver vagy hardver, illetve mobileszközök beszerzése esetén a megvalósítási helyszínnek az a telephely vagy fióktelep minősül, amelyre a beszerzett eszközök számvitelileg aktiválásra kerülnek, valamint a megvalósítási helyszín alkalmas az eszközök tárolására is.
  • Készletbeszerzés esetén megvalósulási helyszínnek az a székhely, telephely vagy fióktelep minősül, ahol a beszerzett készletek tárolásra kerülnek, valamint az adott gazdasági tevékenység megvalósul.

6. Elszámolható költségek köre:

A projektnek kötelező tartalmaznia:

  • eszközbeszerzést legalább az összes elszámolható költség 30%-a értékben, ÉS
  • vállalati infokommunikációs fejlesztést (eszköz, immateriális javak, infokommunikációs szolgáltatások) ÉS/VAGY megújuló energiával kapcsolatos beruházást (akár mindkettőt, de legalább az egyiket), legalább az összes elszámolható költség 30%-a értékben.

Főbb elszámolhatósági korlátok: A vállalati infokommunikációs fejlesztés költségei (eszköz és immateriális javak, valamint infokommunikációs szolgáltatások) együttesen nem haladhatják meg az összes elszámolható költség 50%-át, illetve az Elszámolási útmutató 3.3.9. pontja alá tartozó költségek (építési költségek, és a megújuló energiához kapcsolódó projektelemek /beleértve azok kivitelezési költségeit is) együttesen nem haladhatják meg az összes elszámolható költség 60%-át.

Támogathatóak:

  • Új tárgyi eszköz beszerzése legalább az összes elszámolható költség 30%-a értékben:
  • Technológiai korszerűsítést eredményező új, egyenként minimum nettó 200.000 Ft értékű eszközök, ide nem értve a vasúti, közúti, vízi- és légi járművek – kivéve a következő pontban szereplő gépjármű – (200.000 Ft érték alatti eszköz csak akkor támogatható, ha az a beszerzendő eszköz tartozéka, mely az árajánlatban, adásvételi szerződésben szerepel) bekerülési értéke, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja az eszközbeszerzéshez kapcsolódó szállítás és üzembe helyezés, valamint az eszközbeszerzéshez közvetlenül kapcsolódó betanítás költségét is,
  • Beruházáshoz kapcsolódó, tisztán elektromos gépjármű beszerzése, legfeljebb (nettó) 25 millió Ft értékben
  • Technológia fejlesztéshez kapcsolódó, új, egyenként minimum nettó 200.000 Ft értékű IKT eszközök (hardver és egyéb ipari digitális eszközök, hálózati és telekommunikációs eszközök) beszerzési költségei, valamint vállalati infokommunikációs rendszerek és megoldások (a minősített szállítói lista: https://vallalkozzdigitalisan.mkik.hu/szallitok.html oldalon megtalálható)
  • Építési költségek (építés, átalakítás, bővítés, korszerűsítés), amelyek a vállalkozói tevékenység végzésével összefüggő ingatlan és infrastrukturális beruházáshoz kapcsolódnak az alábbiak szerint, legfeljebb az összes elszámolható költség 60%-a erejéig:
    • ingatlan építés, átalakítás, bővítés, korszerűsítés anyagköltségei és kivitelezőnek fizetett munkadíj (kizárólag kivitelezőnek fizetett ellenszolgáltatás, tehát saját teljesítés nem lehetséges)
  • Megújuló energiához kapcsolódó projektelemekre ideértve a kivitelezési és beüzemelési költségeket, legfeljebb az összes elszámolható költség 50%-a erejéig, az alábbiak tekintetében:
    • a megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazásához kapcsolódó új eszközök beszerzésének költsége (pl. energiatároló, okosmérő), valamint
    • az új megújuló energiatermelő eszköz (pl.: napelem) beszerzésnek költsége, amely kizárólag a vételárat és az eszköz kiegészítő elemeit (pl. napelem esetén tartószerkezet, inverter, csatlakozódoboz, túláram és túlfeszültség védelem, kábelezés) tartalmazhatja.
  • Képzéshez kapcsolódó költségek -legfeljebb az összes elszámolható költség 5%-a,
  • Minőség-, környezet- és egyéb irányítási rendszerekhez kapcsolódó költsége (2.5%-ig, de max 3M Ft)
  • kísérleti fejlesztés tevékenység (legfeljebb az összes elszámolható költség 25%-a)
  • Nyilvánosság biztosításának költségei (maximum az elszámolható költségek 0,5%-a)

Eredményességi kritériumok:

A vissza nem térítendő támogatási (VNT) elem a szerződésben meghatározott feltétel(ek)től függ, azaz csak sikeres eredményességméréshez kötötten marad vissza nem térítendő támogatás, ellenkező esetben a vissza nem térítendő támogatási elem is kölcsönné alakul. Az eredményességmérés kapcsán a részletes információkat az Eljárási Rend tartalmazza.

Az előre meghatározott feltételek:

  • az egy főre eső bruttó hozzáadott érték növelése – I. feltétel az egy főre eső bruttó hozzáadott érték növelésével teljesíthető. Az I. feltétel teljesítésével legfeljebb a VNT támogatási elem 50%-a tartható meg.
    és
  • az MGFÜ által nyújtott beszállító-fejlesztési vagy exportfejlesztési szolgáltatás elvégzése: Az MGFÜ szolgáltatás elvégzése esetén a szerződésben rögzített VNT támogatási elem – II-es feltétel teljesítésétől függő – 50%-a tartható meg. A szolgáltatás elvégzéséről az MGFÜ igazolást állít ki, mellyel alátámasztható az eredményességmérés ezen feltétele.

Az I. és II. feltétel együttes teljesítésével tartható meg a VNT támogatási elem 100%-a

A Projekt megvalósításának határideje (fizikailag és pénzügyileg befejezett) a szerződéskötést követő 24 hónap, amely határidő indokolt esetben további 6 hónappal meghosszabbítható.

A Hitelprogramban kezdő (tejes lezárt év nélküli) vállalkozások nem igényelhetnek támogatást.

A Hitelprogramban konzorciumok nem igényelhetnek támogatást.

A törlesztés a türelmi idő lejártát követően havonta, egyenlő tőketörlesztő részletekben történik. Esedékessége a tárgyhónap 15. napja. Az első tőketörlesztés azon naptári hónapot követő hónap 15. napján esedékes, amelyben a türelmi idő lejárt. Ha a tárgyhó 15. napja nem munkanap, akkor a következő munkanapon esedékes.

Amennyiben bármilyen kérdésük merül fel, vagy ötlettel és elképzeléssel rendelkeznek a fenti pályázati kiírások kapcsán, keressék bizalommal kollégánkat!

Fülöp Zoltán
Operatív vezető
06 (20) 511 31 01
Magyar Pályázatkészítő Akadémia Kft
1131 Budapest, Dolmány u. 38. Fszt. 3.

www.palyazatakademia.hu